ve znamení peer programů
Světová škola není jen označení pro organizaci, která se zapojuje do globálních témat a udržitelného rozvoje, ale je to především prostor, kde mladí lidé získávají příležitost stát se hybateli změn. V posledních letech se ukazuje, že jedním z nejefektivnějších nástrojů výchovy k odpovědnému občanství jsou právě peer programy, tedy vzdělávací aktivity vedené žáky.
Žáci se dostávají do role lektorů a sdílejí své znalosti, zkušenosti a postoje se svými vrstevníky. V takovém prostředí vzniká otevřená atmosféra, kde se účastníci cítí svobodní diskutovat i o náročných tématech. Děti mezi sebou komunikují přirozeněji a s větší důvěrou, což zvyšuje jejich zájem i zapojení do dané problematiky. Na rozdíl od tradiční výuky je kladen důraz na rovnost, autenticitu a motivaci.
Téma peer programů využila v letošním školním roce 2024/2025 i naše základní škola. Dobrovolníci z osmých, sedmých a šestých tříd si vybrali ekologické téma a zrealizovali tak tzv. “ekopeer” pro naše žáky a žáky ZŠ dr. Milady Horákové v Kopřivnici. Žáci osmých tříd se zaměřili na problematiku klimatických změn, žačky sedmých tříd na ekoodpad a žačky tříd šestých pak využily příběh Krtečka a jeho výrobu džínů. Jednotlivé programy čerpaly inspiraci z metodiky Světové školy a z vlastních aktivit žáků.
Úspěchy našich dětí lze zhlédnout na KTK v tomto odkazu.
Článek o našich dětech lze najít také v Kopřivnických novinách zde.
Krátké video je možné najít rovněž na facebookových a instagramových stránkách města
Kopřivnice. Zde jsou také přiložené fotografie z realizace programů v rámci naší školy.
Všem zapojeným žákům do Světové školy bych chtěla za letošní školní rok moc poděkovat. Velmi si vážím jejich ochoty nacvičit si ekologické programy ve volném čase a zvláště pak odvahy programy realizovat před cizím publikem tvořeným mnoha žáky i dospělých.
Mgr. Darina Caloňová, Ph.D.