Radost, spontaneita a spolupráce, a to vše ve spojení s přírodou, se v osmácích Základní školy Alšova probudily díky projektu Stezka za živou vodou. Akce probíhala na škole a v blízkosti Váňova kamene ve dvou dnech pod záštitou Města Kopřivnice.
“Tento projekt učí nastupující generaci vnímat přírodu a naše okolí všemi smysly. Základ je zaměřen na vodu a vzduch, ukázat si to, co bereme jako samozřejmost a je potřeba chránit,“ uvedla Eva Kytková z městského úřadu.
V rámci prvního projektového dne se děti měly seznámit prostřednictvím mnoha netradičních didaktických pomůcek s vlastnostmi vody a jejími možnými proměnami. Žáci tak mohli například sledovat ve vodě nejrůznější emulzní reakce a vnímat odezvy vody na vibrace a zvuky. “Dělali jsme pokusy s vodou a asi nejvíc mě bavilo ji barvit. Vznikaly skvělé abstraktní obrazce,” pochvaloval si Matyáš Harabiš.
Druhý projektový den byl zaměřen na úpravu stávajících tůněk bohatých na místní biotop v blízkosti Čertova kamene a také vyčištění jejich okolí od odpadků. Mladí lidé tak vzali do rukou rýče a lopaty a vyrazili do terénu. Hned po zahájení prací je čekalo překvapení. “Našli jsme nový pramen vody,” zvolal první kopáč a ostatní se rychle přidali k práci na obnažování objeveného pramínku. Pak už děti nikdo nemohl zastavit od další práce. Čistili nový přítok tůněk od jílu a listí, dělali překážky v toku pramene větvemi a kameny, aby jej zmeandrovali, tvořili schody z cestičky vedoucí na Kamenárku s pomocí nalezených kusů dřeva a došlo i na přemisťování několik skokanů hnědých do bezpečí tůní.
“Terénní práce mne bavily moc, protože jsme dělali spoustu užitečných věcí a taky jsem nemusel být ve škole a tradičně se učit,” radoval se Lukáš Böhm. Nakonec se všichni účastníci shodli na tom, že v rámci výuky chtějí chodit místo zvelebovat i nadále.
Stezka za živou vodou vzbudila v dětech nadšení.
Mgr. Jana Alžběta Mikulíková, Bc.